Vad kostar produktfotografering? 5 prisexempel

 Jag kommer i denna artikel belysa vilka faktorer som styr priserna på produktfotografering, och längst ner ge några prisexempel.

Jag har själv jobbat på ett företag som fick en boom när e-handeln kom igång i mitten/slutet av 00-talet. Vi blev snabbt en populär bildleverantör till ett antal stora klädmärken och levererade bilder till deras webbshoppar varje vecka. Så jag har en bra inblick i hur det funkar hos stora bildleverantörer. Idag har jag min egen studio för produktfoto som frilansare 📷..

Studio eller frilansare 

En frilansande fotograf har inte de kostnader som ett företag med flera anställda och en dedikerad fotostudio (eller flera studios för den delen) har. Frilansaren kanske har inrett ett rum hemma som funkar utmärkt för produktfoto och har den utrustning som krävs. Därmed kan en frilansare hålla en lägre prisnivå.

Vilka nackdelar kan det innebära att anlita en frilansfotograf när vi pratar produktfoto?

produktfotografering
Grapixos studio för produktfotografering – fotobord, bakgrunder, reflektor, blixt och kamera kopplad till datorn.

En frilansfotograf som är etablerad och har många uppdrag kan ha svårt att leverera snabbt, vilket en studio troligen har större kapacitet till att göra. Och en frilansfotograf kan endast ta sig an produkter som får plats i hans eller hennes studio, vilket ofta kan vara begränsad till en viss maxyta.

En fotostudio kan lätt ta in både bilar och båtar eller stora maskiner om så skulle krävas (till exempel tvättmaskiner, eller andra vitvaror). Man får tänka på att det är inte bara ytan för att placera själva produkten som är kritisk, man måste även kunna få plats med blixtar och tillhörande stativ och softboxar som behöver ha ett visst avstånd till produkten.

Vad gäller kvalitet så är det ingen skillnad så länge fotografen är erfaren och har koll på ljussättningen! Är man osäker på en fotografs eller en fotostudios kvalitet och förmåga att skapa säljande bilder, får man självklart ta en titt på vad som har åstadkommits tidigare, det vill säga portfoliobilder och kundreferenser.

Typ av produkter 

produktfotografering
En av mina portfoliobilder tagna i min studio

Man kan dela upp produkter i olika svårighetsgrad när det handlar om foto. Vissa produkter är relativt enkla att fotografera.

Storlek

Till exempel mindre produkter är lättare att hantera än till exempel bilar, båtar, sängar, vilket är ganska uppenbart. Man kan lätt fota mindre produkter på ett fotobord eller upplägg (”flat lay”). Så bland små produkter räknas till exempel förpackningar (mat, dryck, hygien, hälsa, medicin) eller leksaker, verktyg eller mindre klädesplagg som handskar, mössor, skor etcetera.

Yta

Reflekterande ytor gör fotoarbetet lite mer komplicerat 😳 . En flaska vin ska ha en ljussättning som formar flaskan på ett snyggt sätt, gärna med ljus även bakifrån så att en ljus kontur bildas. Och ljuset som träffar flaskan ska vara en snygg och harmonisk reflektion utan objekt som reflekteras in från studiomiljön ( t ex stativ, fotograf eller liknande). Samma gäller metalliska föremål som bestick, såväl som smycken och kosmetikprodukter.

Kosmetik kräver ofta en hel del jobb efteråt i Photoshop (vilket jag själv har stor erfarenhet av 🤓 ) eftersom minsta dammkorn eller skada på produkten blir så synlig. Även texterna på produkterna behöver lagas eftersom ljuset skapar skuggor och reflektioner.

Krav på styling

Kläder på docka eller modell eller som upplägg kräver i de flesta fall styling. Kläder ska strykas, och placeras snyggt på en docka eller som upplägg. Pratar vi kläder på modell krävs en större apparat med modellagentur, sminkös och kanske en art director som deltar vid fotograferingen.

Antal produkter 

Eftersom man i en fotostudio behöver göra vissa förberedelser innan man kan komma igång så är det givet att ju fler bilder av likartad karaktär (som till exempel storlek och yta) desto mer produktiv kan man vara som fotograf. Förberedelser i studion innefattar att arrangera fotoytan och dess bakgrund, ställa in korrekt ljussättning och kamerainställningar samt att man ofta behöver se till att produkterna är i tipp-topp, dvs utan damm eller skavanker.

Och när väl dessa saker är avklarade kan man få ett snabbt arbetsflöde vilket resulterar i större kostnadseffektivetet vid större volymer. Därför har många fotostudios prissättning som baseras på antal, t ex kostar upp till 10 produkter mer per styck än till exempel 20 st, och så vidare.

Inspiration: Aaron från Phlearn diskuterar produktfotografering med Rob Grimm

Prismodeller

Företag som levererar bilder kontinuerligt tar betalt per bild. Man har i regel avtal med dessa kunder och då ingår allt, från styling och fotografering till retusch och leverans.

  • Exempel 1: Fast pris per bild. Priset är billigare ju fler bilder som beställs. Dock finns det vissa undantag, med högre priser för bilder som kräver mer förberedelser och/eller efterarbete.
  • Exempel 2: En liknande prismodell är en uppdelning dels i antal, dels i typ av produkt. Så till exempel kostar 10 till 19 stycken klockor mer per styck än 1 till 9 stycken skor.
  • Exempel 3: En annan prismodell är att fotografen fakturerar dels för sin tid för själva fotograferingen (mot en offererad timtaxa) och sedan lägger på ett styckpris per levererad bild. Man brukar ju fotografera betydligt fler bilder än de som senare väljs ut av kunden, och då blir de utvalda bilderna de som får ett fast pris.
  • Exempel 4: Mot offert. Vissa produkter är svåra att fotografera (som jag nämner ovan) som till exempel klockor, smycken och kosmetik. Då är offert en vanlig modell.

Produktfotografering pris

Jag har kollat runt lite på nätet och priserna varierar. Men här är några exempel. Alla priser är exklusive moms.

  • Studio 1: Från 165:- till 999:- per bild (billigast gäller hårda produkter 101-200 ex. Dyrast är klockor 1-9 st + startavgift 349:-)
  • Mycke: Från 150:- till 350:- (billigast gäller mjuka produkter 10 ex eller fler. Dyrast är hårda produkter 1-4 st + startavgift 250:-. De har även priser för alternativbild 1 och 2. Produkter med modell kostar 250:- för 1-4 st och startvgift från 980:-)
  • Valido: 830:- per produkt. Då ingår 1 marknadsbild och 1-3 planogrambilder (de har en sorts prenumerationstjänst som kallas Planogram). Det här mer en tjänst för detaljhandeln vad jag kan se
  • Itrade Photo: Från 399:- till 1199:-. Billigast är 51 st eller fler, dyrast är antingen expressleverans eller profilfoto
  • Grapixo (jag alltså): Från 180:- per bild (startavgift 750:-). Gäller upp till 30 produkter på fotobord mot enfärgad bakgrund. Produkter som smycken, kosmetik mot offert.

Som du ser ovan är det svårt att jämföra eftersom olika företag har så olika prismodeller, men jag hoppas i alla fall det ger en fingervisning om vad produktfotografering kan kosta.

För dig som vill lära dig mer kan jag tipsa om denna resurs på nätet:

Utbildning i produktfotografering: Karl Taylor Education

Har du frågor eller behöver hjälp är det bara att höra av sig!


Tidsvinnaren – 9 steg mot ökad produktivitet

Detta är en 9 veckors utmaning där du varje vecka får tips och uppgifter som kommer att öka din produktivitet. Kursen är en mailsekvens med text och videolektioner som handlar om principer, tekniker och verktyg som effektiviserar ditt arbete. Anmäl dig till gratiskursen nedan.